Bolesť chrbta a ako jej uľaviť

napísal -paťka-11.11.2017

Každý človek už pocítil bolesť, zvyčajne pri nejakom poranení, alebo ochorení. Bolesť vnímame ako diskomfort v danej chvíli. Bolesť rozdeľujeme na akútnu, ktorá po niekoľkých dňoch zaniká alebo chronická, ktorá pretrváva 3 až 6 mesiacov aj viac.

Bolesť

Najväčším problémom u všetkých vekových kategórií, s ktorým sa stretávame je bolesť chrbta. Bolesť vzniká z viacerých príčin, najčastejšie sú úrazy a nesprávny životný štýl. Zlé držanie tela, málo pohybu, nesprávne sedenie, toto všetko dáva zabrať chrbtu každý deň. Dlhodobé pôsobenie nesprávnej záťaže na chrbát, spôsobuje degeneratívne zmeny na chrbtici, ktoré sa jedného dňa prejavia ako seknutie. Teda nie je to otázka jedného dňa, ale dlhodobo zanedbávanej chrbtice.

img

Liečba bolesti chrbta

Neexistuje žiadna skratka, ktorou by sa dala urýchliť liečba. Zvyčajne siahneme po analgetikách, liekoch na zníženie bolesti, ktoré utlmia bolesť, ale neliečia. Lekári mesačne predpíšu okrem ibuprofénu viac ako 250 000 balení analgetík odporučených na utlmenie bolesti chrbta. Bolesť znižujú v krátkom čase, ale zaťažujú iné orgány v tele a majú tým nežiadúce účinky. Treba sa zamerať na zmenu v životnom štýle.

img

Ako sa zbaviť bolesti?

1. Správne dýchanie

Väčšina z nás dýcha plytko a nádych nejde dole do brucha. Správny nádych je s rozvinutím hrudného koša a až dole do brucha, tento stereotyp pri dýchaní sa dobre využije aj pri behu, a tým sa spevní spodná časť chrbta.

2. Vhodné topánky

V prvom rade musíte vedieť, ako dlho chcete behať, či chodiť a v akom teréne. Kupovať treba obuv v špecializovaných predajniach a to skôr poobede, kedy je noha viac prekrvená. Vybrať si správnu veľkosť, topánka nemá byť akurát, z dôvodu, že noha počas behu pracuje, aby mala voľný priestor. Tvar topánky nemá nútiť nohu bežať po špičkách, lebo tým trpia kolená a chrbát.

img

3. Správna technika

Správna technika je dôležitá, aby ste nepreťažovali chrbát v bedrovej časti. Malo by sa došliapavať na stred chodidla, nie na pätu, aby sa otrasy neprenášali na členky a spodnú časť chrbtice.

img

Pri bolesti sa hýbať, či nie?

Nedávne štúdie zistili, že bolesť chrbta nevyžaduje dlhý odpočinok v posteli. Práve naopak, je dôležitý pohyb, neustále zvyšovanie aktivity, ktorá bolesť nezhoršuje. Musíme očakávať aj nepríjemný pocit, ktorý je prejavom, že chrbtica je oslabená. Je dobré začínať s chôdzou a postupne pridať beh, plávanie. Ak bolesť aj napriek aktivite neustupuje je dôležité zveriť svoju chrbticu rehabilitačným klinikám.

Ako sa vyhnúť bolesti pri behaní?

Beh sa stal populárnym, finančne nenákladným športom a dá sa mu venovať kdekoľvek, a v ktoromkoľvek ročnom období. Posilňuje svaly, odbúrava stres, zrýchľuje metabolizmus v tele. Beh je pre človeka uspôsobený ako chôdza. Ak pociťujete bolesť je to len prejav nesprávneho postupu. V momente, ako sú stavce postavené nesprávne, dochádza k nerovnomernému pohybu a tlaku, objaví sa bolesť.

Pri bolesti v hornej časti chrbta, to je medzi lopatkami a v oblasti ramien, ide pravdepodobne o blokádu rebier, a napätie svalov v krčnej chrbtice, väčšinou je spôsobená nesprávnym dýchaním, alebo zapájaním horných končatín.

Pri bolesti v oblasti bedrovej chrbtice, je to preťaženie svalov v oblasti panvy a samotnej chrbtice. Zvyčajne je na vine zlý dychový stereotyp.

Chrbtu uľavia vitamíny B-čka

Okrem zmeny životného štýlu pomôžu aj vysoké dávky vitamínu B, hlavne B1, B6 a B12. Podávajú sa pri liečbe analgetikami, kde zvyšujú účinnosť a skracujú dobu liečby. Komplex vitamínu B je pre človeka veľmi dôležitý. Skupina zahŕňa v celku 17 vitamínov.

Nedostatok vitamínu sa prejaví nervozitou, únavou a bolesťami svalov. Bežnú potrebu vieme pokryť v strave, ako cereálie, droždie, mäso. Pri únave a bolestiach je ich dobré dodať telu vo zvýšenej forme. Zároveň treba dávať pozor na antagonisty vitamínu B, ktoré mu vyslovene škodia. Nežiaduca je káva a čaj, samozrejme vo veľkom množstve, tiež ustrice či surové ryby.

Vitamín B1, B6 a B12 veľmi dobre vplýva na telo, predlžuje účinok analgetík, čím ich nemusíme užívať v takom veľkom množstve. Pri liečbe treba rozlišovať vitamíny B a výživové doplnky! Vitamíny obsahujú výrobcom garantovanú koncentráciu účinnej látky, pričom u výživových doplnkov to tak nemusí byť.

img

Bolesť chrbta je výsledkom dlhodobého správania sa k chrbtici. Ak sa chce niekto zbaviť opakovaných bolestí, je potrebné zmeniť zlozvyky a zmeniť životný štýl.