Letná škola chemického a environmentálneho inžinierstva

napísal -stanka-23.11.2015

Je lepšie raz vidieť ako stokrát počuť. Alebo raz zažiť ako stokrát vidieť? Takto nejako sa to vraví, ale ja si určite vyberám tú druhú možnosť. Pretože zážitky si nekúpiš. A to platí v akejkoľvek sfére života. Hlavne ak máš práve čerstvých osemnásť a pred sebou dlhú cestu poznania. Ako si vybrať to najlepšie z najnovšieho a najmodernejšieho, to na Teba kričí z každej strany, školy sú plné propagátorov z xy vysokých škôl. Ale potom je tu ešte jedna možnosť.

„Pri výbere mi to pomohlo v tom zmysle, že som zistil, čo robiť nechcem. Nie však pre nejaké objektívne dôvody, jednoducho to nie je úplne pre mňa. Tak som skončil na CHEMAT-e. Ale aktivita tohto typu je určite vynikajúcou propagáciou školy a ťahadlom tých najlepších.“

Zážitky z letnej školy

img

Možno Ti o nej povedal učiteľ na strednej škole, možno si sa o nej dozvedel z internetu a možno z práve vyššie spomínanej propagačnej prednášky. Ale všetky zdroje vravia o Letnej škole chemického a environmentálneho inžinierstva. Končíš tretí ročník strednej školy, pošleš si prihlášku aj s výpisom známok a potom Ti príde odpoveď, že si prijatý. Leto sa začína, vonku je teplo, Tvoji kamoši idú k vode, ale Ty si sa vybral cestou necestou do hlavného mesta spoznávať čarovný svet chémie a ešte ani netušíš, ako Ti toto rozhodnutie zmení najbližšie dni, roky a život. A ako budeš vďačný, že si sa dal zlákať práve sem, pretože najzaujímavejšie dobrodružstvo Tvojho leta sa ešte len začína... Je nedeľa, prichádzam pred (vtedy ešte mne neznámy) internát Mladá garda, kde ma čaká akýsi uvítací výbor. Prekvapujú ma milé tváre a začínam tušiť, že možno to nebude také prísne, aké som si na začiatku predstavovala. Už po prvom dni opadli všetky stresy, pretože toto vôbec nebola taká škola, akú som si predstavovala (a akú ju poznám dnes). Žiadne skúšanie, vyvolávanie k tabuli a ani domáce úlohy. Predsa len, bolo leto, ale nabitý a prepracovaný program každý deň počas piatich dní dával poriadne zabrať. Aj vďaka tomu mi ostalo v pamäti toľko zážitkov, na ktoré si dodnes pamätám. Nikdy nezabudnem, ako som na úplne prvej hodine laboratórneho cvičenia ochutnala pachuť ionexu v ústach, pretože vtedy mi niečo ako pipetovací balónik bolo úplne cudzie. Ale ako som sa neskôr dozvedela, nebola som jediná, takže buď ten ionex fakt tak ľuďom chutil alebo mali podobný problém nevedomosti ako ja. Týmto Ťa, samozrejme, milý čitateľ nechcem navádzať na gastronomickú degustáciu v labáku, aj keď sto ľudí, sto chutí.

imgMartina má podobný nezabudnuteľný príbeh: „Keďže väčšina z nás nepoznala Bratislavu, tak sme sa s malou partiou nových priateľov vybrali spoznávať mesto a samozrejme aj jeden druhého. Nikto nepoznal cestu, tak sme sa rozhodli ísť od Mladej Gardy stále rovno. Po nekonečných minútach chôdze sme zašli do jednej reštaurácie, kde sa kecalo do neskorých nočných hodín. Aké však bolo moje prekvapenie, keď som sa po roku vrátila do Bratislavy, bývala som na Mladej Garde a cestou do školy som zistila, že tá “niekoľko kilometrov vzdialená” reštaurácia je pri Figare (medzi zastávkami Pionierska a Riazanská).“

„Moja príhoda? Program na Letnej škole bol plný od skorého rána až do neskorého večera, takže voľno sme mali iba v noci. Niekedy sme sa ešte na druhý deň pripravovali, pretože na labáky sme mali prísť pripravení, niekedy sme sa šli prejsť (peši až k Dunaju), tak nám neostalo veľa času na spánok. Chýbal mi a priznávam, že na prednáškach to bola celkom fuška vydržať čulý. Jedno sedenie však bolo špeciálne. Boli sme v jednej chladnej miestnosti (myslím, že to bolo vodárenské múzeum), bolo tak popoludní – ideálny čas na poobedňajšiu siestu. Pustili nám nejaký film a vtom mi čas začal plynúť strašne pomaly. Párkrát som sa musel premáhať, aby som nezaspal, ale raz to na mňa prišlo. Stoličky boli na štýl kuchynských, teda takých, na ktorých sa spať nedá. A tak mi hlava spadla dolu a keď už som mal spadnúť, prebral som sa. Okolo mňa to zašuchotalo, stolička zahrmotala, jedným slovom, stal som sa stredobodom pozornosti. Všetci sa na tom začali schuti smiať, no ja som sa cítil trochu trápne. Jednoducho ma ten film uspal. Len jedinú vec nechápem – prečo sa nedriemalo aj im?“ vraví Samuel.

Samozrejme, okrem príhod si viacerí spomínajú na výlety: Vodárenské múzeum, čistička odpadových vôd v Čunove, Vodné dielo Gabčíkovo alebo aj na športové aktivity: futbalový, volejbalový či stolnotenisový turnaj, no najmä však na legendárny vedomostný kvíz profesora Markoša.

Ako vraví Adriána: „Odpovedať na otázky typu koľko meškal vlak 14.10.2007, ktorým šiel pán profesor z Trenčína do Bratislavy, to bolo fakt super!“

imgTo, že som sa vďaka Letnej škole rozhodla prísť na fakultu a aj na konkrétny odbor, beriem ako hlavný prínos tejto aktivity. A to, že nie som jediná, potvrdzuje aj fakt, že z doterajších deviatich ročníkov organizovania Letnej školy, 37 účastníkov študuje na našej fakulte. A nielen odbor chemické inžinierstvo:

„Pri výbere mi to pomohlo v tom zmysle, že som zistil, čo robiť nechcem. Nie však pre nejaké objektívne dôvody, jednoducho to nie je úplne pre mňa. Tak som skončil na CHEMAT-e. Ale aktivita tohto typu je určite vynikajúcou propagáciou školy a ťahadlom tých najlepších.“ (Samuel)
„Vybrala som si biotechnológiu a je to zaujímavé, bez Letnej školy by som sem nešla.“ (Adriána)
„Viac-menej som bol rozhodnutý pre odbor chemické inžinierstvo už pred príchodom na Letnú školu, ale účasť na nej ma utvrdila v mojom rozhodnutí.“ (Ján)
„Keďže som na UCHEI, tak to teda ovplyvnilo moje rozhodnutie. Nevedela som presne, čo chcem študovať a STU bola najlepšou kombináciou pre matematiku a chémiu, tak som tu a končím 5.ročník.“ (Monika)
„Zistenie, že ma obsah štúdia na chemickom inžinierstve bude zaujímať bolo dôležité, avšak rovnako dôležité bolo vidieť prístup a charaktery pedagógov a kontakt s tak staršími študentmi ako aj s rovesníkmi s podobnými záujmami, podľa mojej skúsenosti to veľmi uľahčuje začiatok štúdia. Letná škola toto všetko veľmi dobre zvládla, čo beriem ako veľké plus.“ (Matúš)

O Letnej škole a zážitkoch by sa dalo zostaviť aj samostatné číslo, pretože materiálu máme viac než dosť. Aj to svedčí o tom, koľko sa toho dá zažiť, naučiť, spoznať, pokaziť, vyviesť, nasmiať a potom spomínať. Mnohé priateľstvá, ktoré tu vznikli, trvajú dodnes a niektoré dokonca prerástli do lások. Aj o tom je Letná škola chemického a environmentálneho inžinierstva.

PS : poďakovanie patrí všetkým účastníkom, ktorí pomohli s prípravou a zaslali nám vyplnené dotazníky.